Uw begroting op orde

Om te kunnen bepalen welk budget een vakdiscipline nodig heeft in de begroting, is een gedegen voorcalculatie zeer wenselijk. Wanneer daarbij onderscheid in kosten wordt gemaakt voor arbeid, materieelinzet, inkoop materialen en stortkosten van het vrijkomende afval , geeft dat veel inzicht. In een dergelijke berekening is het belangrijk om benchmarkgegevens toe te passen. Daarvoor zijn in de markt diverse erkende normen uit de Grond, Weg en Waterbouw beschikbaar (zoals GWW- en IMAG-productienormen uit het Groene boek). Daarnaast kunnen kengetallen getoetst worden, zoals die worden toegepast bij private en publieke bedrijven uit de sector.

In de uitwerking is het goed rekening te houden met de diverse taken in de buitenruimte en nog mooier als deze specifiek berekend en inzichtelijk gemaakt worden. Bij het maken van een doorrekening ter toetsing of onderbouwing van een gemeentelijke begroting kunnen de taken ook verdeeld worden naar dagelijks-, groot- en vervangingsonderhoud. Dit sluit daarmee aan op de assetmanagement gedachte (ofwel totale onderhoudskosten gedurende de gehele levensduur van alle voorzieningen).

In een dergelijke doorrekening van een begroting kan geen rekening worden gehouden met eventuele achterstanden. Voor een begroting worden de jaarrond kosten berekend en achterstand werk je weg met een eenmalige investering. Daarna is het de kunst om het gewenste beeld op niveau te houden.

Wanneer wij deze berekening voor u maken, heeft u naast een marktconforme uitwerking ook inzicht in de budgettaire en organisatorische effecten die de ontwikkelrichting conform de ambitie met zich meebrengen. Ook heeft u inzicht in de benodigde capaciteit van uw eigen buitendienst!


Assetmanagement in de buitenruimte

Assetmanagement is een complex vakgebied wanneer het vanuit strategisch alsook technisch oogpunt wordt beoordeeld. Het mooie is echter dat het voor alle vakdisciplines in de buitenruimte toepasbaar is. Assetmanagement gaat over het managen van assets of letterlijk vertaald ‘het beheer van kapitaalgoederen’. En in de buitenruimte hebben wij veel kapitaal, denk bijvoorbeeld aan wegen, groen, openbare verlichting, straat- en verkeersmeubilair, speeltoestellen en vergeet de riolering niet. Allemaal voorzieningen die een levenslang aandacht nodig hebben.

Eigenlijk is assetmanagement beheer, maar dan wel vanuit een vernieuwd perspectief. Belangrijke elementen hierin zijn het denken in waarde, prestaties en risico’s en het verbinden van teams, mensen en disciplines om die waarde duurzaam te borgen.

In de uitwerking is het nodig om voor de organisatie dé bepalende risico’s en organisatiewaarden af te wegen tegen de aanvaardbare risico’s en de veiligheid te garanderen. Vervolgens is de uitdaging de budgetten zo optimaal mogelijk in te zetten om deze risico’s zo efficiënt mogelijk te beheersen. Om dit te kunnen doen is de beschikbaarheid en toepasbaarheid van de juiste kennis en informatie onmisbaar.

Het is onze passie om te werken aan waardevolle assets met een optimale balans tussen prestaties, risico’s en kosten. En of dat assetmanagement of beheer genoemd wordt, maakt geen verschil!


Een werkend primair proces 

Het is de keten van alle activiteiten met als resultaat de output die direct bijdraagt aan het resultaat voor de klant, dat het primaire proces wordt genoemd. Daarbinnen zijn de afdelingen relatiebeheer, beleid, werkvoorbereiding, contractbeheersing, uitvoering te onderscheiden en uiteindelijk zorgen voor de oplevering van het product of de dienst. Daarbij is het nodig zorgvuldig te onderscheiden welke processtappen, documenten, beslismomenten en functies bijdragen aan afstemming, samenwerking en het kennen van ieders verantwoordelijkheid op basis van RASCI.

Voor het uitwerken van deze stappen hebben wij meer dan 25 jaar ervaring in huis. Diverse organisatie als de aannemerij, gemeenten en diverse overheidsbedrijven  van binnen en van buiten gezien gezien. Daar zie je voorbeelden die goed en minder goed werken. 


Werkvoorbereiding als spil

De definitie van werkvoorbereiding is het bepalen van de wijze waarop een werk moet worden gemaakt. Naast een concrete werkomschrijving met bijbehorende arealen, moet ook de uitvoeringsmethode worden gekozen, de volgorde van de werkzaamheden, het vaststellen van het gebruik van materieel, een gedetailleerde uitvoeringsplanning, maar ook een capaciteitsbepaling per week uitwerking krijgen. Al deze documenten samen is werkvoorbereiding en dient als overdracht naar de uitvoering, zodat zij met een gedegen plan aan de slag gaan.

Wij hebben inmiddels veel ervaring en methoden ontwikkelt voor een overzichtelijke werkomschrijving, maar ook een capaciteitsplanning per team en/of wijk. En als de veegmachine ingezet wordt, vergeet de routekaarten per week of periode niet. En wel eens nagedacht over een slimme balans tussen zelf doen en uitbesteed werk?


Dashboard met sturingsinformatie

De besturing van een organisatie heeft tot doel ervoor te zorgen dat de organisatie als geheel presteert in lijn met de strategie van het bedrijf. Om dat voor elkaar te krijgen hebben de bestuurders en beslissers stuurinformatie nodig, informatie die aangeeft of de organisatie nog op koers ligt.

De stuurinformatie wordt vervolgens gebruikt om op:

  • operationeel niveau processen en resultaten aan en bij te sturen.
  • tactisch niveau prestaties en budgetten te bewaken.
  • strategisch niveau de koers van de organisatie als geheel te bewaken.

Stuurinformatie is niet alleen maar een grote verzameling cijfers over het reilen en zeilen van de organisatie. Stuurinformatie is een verzameling gegevens die direct vergeleken inzicht geeft of de doelen behaald worden. Wijken ze af, dan is bijsturen noodzaak.

Deze gegevens zijn de basis voor continue verbeteren, plannen en bewaken van de dagelijkse gang van zaken. Ook in de buitenruimte is dit onmisbaar en wij weten waarom!


De kwaliteit in beeld

Bij beeld- en resultaatgericht werken is het de bedoeling om op een zo slim mogelijke manier de gewenste beeldkwaliteit te realiseren en te borgen. Bij deze manier van werken staat de output (beeld) en de outcome (tevreden inwoners) centraal. 

Met mobiele applicaties voor smartphone en tablet kunt u een schouw uitvoeren, meldingen maken en behandelen. Het is echter de kunst om de samenstelling van de beeldmeetlatten zodanig te doen dat de output antwoord geeft op uw vragen. 

Wij hebben ervaring met diverse applicaties om uw beeldkwaliteit inspecties mee uit te voeren. Het samenstellen van het pakket aan beeldmeetlatten in combinatie met de bijbehorende en gewenste rapportages is voor iedere situatie of afdeling anders en daarom maatwerk


Interim management

Programma’s voor ontwikkeldoelen zullen anders verlopen dan op voorhand bedacht. Ze bevinden zich nu eenmaal vaak in dynamische omgevingen die op allerlei manieren invloed uitoefenen op de voortgang. Bij aanvang van ieder ontwikkeldoel is het wenselijk dat de manager en zijn team zorgvuldig bepalen op welke aspecten zij zich richten. Zowel voor het plannen van het programma en alsook bij het beoordelen van de voortgang. Daarbij is goede afstemming op de opgave met de beslissers en de omgeving cruciaal. Bij iedere stap is het zorgvuldig bepalen welke informatie nodig en hierbij het meeste helpt noodzaak.

Om grip te houden op de totale voortgang is een totaal jaarplanning met ontwikkeldoelen vereist. Vervolgens is het nodig om ieder doel apart uit te werken in een programma en zal het team zich moeten houden aan de volgende basisprincipes:

  • Proactief aan de slag gaan in het project, dat is wat de manager moet verwachten. Door op tijd een aantal te zaken af te spreken en te regelen, wordt dubbel werk en irritatie op een later moment voorkomen.
  • Duidelijkheid creëren, door structuur in de aanpak aan te brengen, ontstaat overzicht en duidelijkheid. Zo begrijpt het team samen beter wat het programma inhoudt en wat er nodig is en zo bijdraagt aan het succes van de organisatie.
  • Focus aanbrengen in de projecten. Door duidelijk af te stemmen wat een ieder gaat maken in het project en wat niet, zorgt voor een resultaatgerichte aanpak waardoor dat wat nodig is beter en sneller tot stand komt.
  • Door duidelijk te hebben waarom het project ondernomen wordt, creëert dat een ieder iets maakt dat bijdraagt aan de strategie van de organisatie. En dat komt het functioneren van een ieder ten goede.

Het goed beheersen van de variabelen staat in nauw verband met goed samenwerken. Een gedeelde projectstructuur, goede onderlinge relaties en heldere communicatie zijn essentieel. Het is onze uitdaging dit goed te doen en zo een vitaal team te realiseren!